Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Værd at vide om Svanepunktet

I denne velkomstfolder har vi søgt at give svar på nogle af de mange spørgsmål, der kan være, når du skal flytte på plejehjem.

Plejehjemmet Svanepunktet byder dig hjerteligt velkommen

I denne velkomstfolder har vi søgt at give svar på nogle af de mange spørgsmål, der kan være, når du skal flytte på plejehjem.

Her vil du og din pårørende finde mange svar på praktiske ting. I er også altid velkomne til at snakke med personalet.

Når du flytter ind på Svanepunktet, flytter du ind i din egen bolig. Alle beboere har deres egen bolig og i fællesrummene er der mu-lighed for at møde hinanden og hygge sig.

Det er personalets ønske, at du kommer til at føle dig hjemme. Vi vil sammen med dig og dine pårørende arbejde på at imøde-komme dit behov for pleje og omsorg.

Vi ønsker at bidrage til, at du lever et værdigt og selvstændigt liv. Derfor har vi fokus på dialog og samarbejde, du vil altid kunne få en samtale om dine ønsker og behov. Vi inddrager også gerne dine pårørende i samarbejdet, hvis du ønsker det.

Vi vil gøre, hvad vi kan, for at det er hjemligt, trygt og godt for dig at bo på Svanepunktet.

Plejehjemmet Svanepunktet er beliggende på Paltholmterrasserne 35-38 i stuen og består af 35 boliger. Der er 29 permanente boliger og 6 aflastningsboliger.

Der er to store fællesrum, som indeholder spise- og dagligstue.

Her har du mulighed for at hygge dig med plejehjemmets øvrige beboere. Flere steder på Svanepunktet er der mindre fællesrum, som bl.a. benyttes til holdtræning, gudstjeneste, samtale cafe, film

1. Indledning

mm. Vi har også to store fælles altaner, hvor vi når vejret tillader det, kan nyde solen, grille og drikke kaffe.

På Svanepunktet er vores fælles ambition, at du oplever kvalitet i livet.

  • Her sikrer vi, sammen med dig og dine pårørende at det valgte liv leves i trygge og hjemlige rammer
  • Her er dine pårørende en naturlig og involverende del af dit liv
  • Her er vi engagerede og kompetente medarbejdere, som sætter en ære i at gøre en positiv forskel
  • Her samarbejder vi på tværs, til gavn for dig og dine medbeboere

Respekt og anerkendelse kommer i mange former. Det handler om respekt for hinanden, uanset om man er beboer, medarbejder, pårørende, eller leder. Vi løfter i flok og hjælper hinanden, alle har en vigtig rolle i at få hverdagen til at fungere.

Mennesker er forskellige og har forskellige ønsker og behov og opfattelsen af et værdigt liv vil derfor variere, alt efter om det er dig eller din nabo vi spørger.

Kvalitet handler om at løse vores opgaver på bedste vis og til gavn for dig samt i overensstemmelse med gældende kvalitetsstandarder på området.

Kontaktperson

På Plejehjemmet Svanepunktet får du tilknyttet en fast kontakt-person. Kontaktpersonen vil være den, du primært samarbejder med, og som du kan lave aftaler med vedrørende din hverdag. Kontaktpersonen vil hjælpe dig med at have overblik over din dag-ligdag og have styr på eventuelle aftaler. Efter aftale med dig, kan din kontaktperson også være i kontakt med dine pårørende.

Indflytningssamtale

Når du har fået tilbudt en bolig på Svanepunktet, vil du af sin kontaktperson eller sygeplejersken, for at aftale et tidspunkt for en indflytningssamtale.

Her er dine pårørende også meget velkomne til at deltage. Når vi skriver pårørende, mener vi både venner, familie og bekendte.

Først og fremmest vil vi lære jer bedre at kende. Sammen snakker vi om gensidige forventninger i forhold til vaner, ønsker og behov, for at du kan få en meningsfuld hverdag på Svanepunktet.

Vi gennemgår også velkomstmappen og svarer på eventuelle spørgsmål.

Tre måneder efter indflytning inviteres du og evt. dine pårørende til en opfølgende samtale omkring den første tid på Svanepunktet.

En gang om året inviterer vi til en samtale, hvor vi sammen følger op på samarbejdet og om du trives i din hverdag på Svanepunktet.

Indflytning på Svanepunktet

Alt vedrørende indflytning og indflytningssyn skal koordineres med boligselskabet.

Nordsjællands Almene Boligselskab (Ejendomskontoret)

Paltholmterrasserne 15

3520 Farum ek-farummidtpunkt@kab-bolig.dk

Telefon: 4434 0910

Du skal melde flytning til kommunen senest fem dage efter du har skiftet bopæl. Dette gør du på www.borger.dk.

Når du har sagt ja tak til en bolig, sker der følgende:

  • KAB vil sende en lejekontrakt til dig. Den skal du underskrive og returnere hurtigst muligt.
  • Du eller dine pårørende skal kontakte ejendomskontoret for at oprette en aftale om indflytningssyn.
  • Der aftales en indflytningsdato med dig eller dine pårørende. Vær opmærksom på at der ikke må flyttes ind i lejligheden før efter der er foretaget indflytningssyn.
  • Du og dine pårørende mødes med en repræsentant for boligselskabet i lejligheden. Her skal du vise en kvittering på, at det fulde kontraktbeløb er indbetalt.
  • Medarbejderen fra boligselskabet viser lejemålet frem. Du får udleveret en nøgle og en fejl- og mangelliste.
  • Efter indflytning har du 14 dage til at udfylde fejl- og mangellisten. Du sendes et link på mail, hvor du kan tilgå listen, udspecificere og sende billeder. Efter 14 dage kan du eller dine pårørende kontakte ejendomskontoret og oprette en aftale, hvor ejendomskontoret kommer ud og gennemgår listen mhp. Hvad der skal registreres og hvad der skal udbedres.
  • Hvis du har søgt indskudslån hos kommunen, skal med-bringe en kopi af lånedokumentet, og en kvittering for indbetaling af huslejen.

Opsigelse af lejemålet


KAB står for det administrative i forbindelse med fraflytning. De kan kontaktes på telefon 3363 1000.

Boligen

Boligen er en lejebolig omfattet af almenboligloven.

Boligerne er indrettet som 2-rums boliger på mellem 56-66 m2 med en flytbar skabsvæg mellem stue og værelse.

Hver bolig er forsynet med et lille tekøkken med plads til et lille spiseområde.

Desuden er der mulighed for at indrette et mindre sofaområde ved det store vinduesparti. Du står selv for indretning af din altan.

Der er TV- og telefonstik i lejligheden. Telefon flyttes/oprettes efter aftale med TDC. Tv-pakke bestilles hos YouSee (foreningsrabat) Du står selv for udgiften hertil.

Der er mulighed for kaldeanlæg. Når du flytter ind, vil vi aftale med dig, hvilke behov du har for kaldeanlæg.

Ved indflytning vil du få udleveret nøgle og nøglebrik af ejendomskontoret. Nøgle og nøglebrik er til brug for din dør, trappe og elevator.

Møblering

Du har selv ansvaret for at vedligeholde boligen indvendigt.

Du og dine eventuelle pårørende er selv ansvarlig for at indrette din bolig. Indretningen skal være i overensstemmelse med dit plejebehov samt med de arbejdsmiljømæssige hensyn, der er til vores personale.

Din kontaktperson hjælper dig gerne hvis du har spørgsmål om indretningen.

Der er plejeseng i boligen, som skal benyttes af hensyn til personalets arbejdsmiljø. Sengens placering i stuen aftaler du med din kontaktperson.

Svanepunktet har sørget for gardiner i tekøkkenerne. Disse må derfor ikke medtages ved udflytning. Du skal selv sørge for resterende gardiner, ophængning af lamper, billeder etc.

Der er lys på badeværelset og over sengen.

Du skal selv sørge for at opsætte lamper i resten af lejligheden. Personalet hjælper gerne med udskiftning af lyspærer, men du er selv ansvarlig for at indkøbe pærerne.

Grundet din sikkerhed anbefaler vi, at du ikke lægger gulvtæppe eller små tæpper på gulvet. Tæpperne kan udgøre en faldrisiko for dig og personalet. Det kan blive nødvendigt at fjerne gulvtæpperne igen, hvis du senere får behov for hjælpemidler.

Forsikring

Du skal selv tegne en indboforsikring, hvis du ønsker det.

Medielicens

Hvis du har eget fjernsyn, vil du fortsat blive opkrævet medielicens via din skat.

På Plejehjemmet Svanepunktet har vi YouSee. Du skal selv tilmelde dig en TV-pakke hos enten dem, eller anden udbyder, for egen regning.

Dyne og puder


Du skal selv medbringe dyne og pude. Vi anbefaler, at dyne og pude kan vaskes ved 60 grader.

Det er en god idé med en reservedyne og -pude.

Værdigenstande

Vi kan desværre ikke opbevare dine værdigenstande. Vi påtager os ej heller ansvaret for bortkomne penge eller værdigenstande.

Opbevaring af penge, smykker og andre værdigenstande i din bolig er på eget ansvar. Vi anbefaler, at du anskaffer en safetybox, hvor du kan opbevare dine værdigenstande.

Lidt småpenge til indkøb af is eller andet kan også være rart at have.

Rygning og brug af levende lys

Du må gerne ryge i din egen bolig. Døren skal være lukket, når der ryges. Rygning er ikke tilladt på fællesarealerne.

Af hensyn til brandfare, er det IKKE tilladt at ryge i sengen. For at øge din sikkerhed, vil vi opfordre dig til at indkøbe et rygefor-klæde, som du kan tage på, når du ryger. Vi opfordrer også til, at du anskaffer dig en luftrenser, hvis du ryger indendørs.

I henhold til arbejdsmiljølovgivningen, skal din bolig være udluftet mindst en halv time, før personalet kan hjælpe dig i din bolig.

Vi anbefaler at dine pårørende og gæster ryger udendørs, og at de selv tømmer askebægre efter brug.

Det er af brandhensyn ikke tilladt at have levende lys i boligen.

Husdyr

Det er desværre ikke tilladt at holde husdyr i boligerne på Svanepunktet.

Post

Post bliver leveret til din egen postkasse, der er opsat ved elevatorerne ved opgang 35 og 38 på plejehjemmet Svanepunktet.

Personalet går gerne en lille tur med dig, så du kan få tømt postkassen. Husk gerne at få tilmeldt dig ”Nej tak” til reklamer på posthuset eller internettet.

Værd at vide

Når du flytter ind, beslutter du hvilke ydelser du vil købe. Ved indflytningssamtalen gennemgår vi indholdet af servicepakken.

Den udfyldes og underskrives herefter. Hvis du ikke ønsker at købe serviceydelserne, skal du eller dine pårørende indkøbe personlige artikler, lave mad, vaske dit tøj osv.

Du får udleveret oplysninger om servicepakken sammen med denne velkomstpjece.

Opkrævning af serviceydelser sker forud for en måned og kan med fordel tilmeldes Betalings Service (BS).

Hvis du ikke selv er i stand til at tilmelde dig til Betalings Service kan der udleveres en fuldmagt hos personalet.

Hvis du efterfølgende ønsker, at ændre i indholdet af servicepakken, skal du kontakte den daglige leder på plejehjemmet.

Rengøring

Boligen bliver rengjort en gang ugentligt. Din bolig vil blive ren-gjort ud fra kommunens serviceniveau og kvalitetstandarder. Der indgår desværre ikke hovedrengøring.

Rengøringen er gratis, men rengøringsartiklerne skal du selv betale. Rengøringsartiklerne indgår i servicepakken.

Hvis du har fravalgt denne ydelse, skal du selv eller dine pårørende indkøbe de rengøringsartikler, der indgår i pakken. Du skal være opmærksom på, at der fra arbejdstilsynets side foreligger nogle ganske bestemte regler for hvilke rengøringsmidler, der er tilladt at benytte. Det er i henhold til arbejdsmiljølovgivningen kun tilladt at indkøbe de anbefalede produkter.

Pudsning af vinduer er en del af servicepakken.

Samtykke og tavshedspligt

Alle vores medarbejdere har tavshedspligt. Det betyder, at perso-nalet IKKE må oplyse dine pårørende og andre om dine personlige forhold som f.eks. sygdom, behandling, indlæggelser med mere.

Du skal samtykke, for at vi må dele dine personlige oplysninger med dine pårørende. Du vil blive spurgt mundtligt, hvad du gerne vil give samtykke til, og vi dokumenterer det i vores omsorgssystem.

Generel fuldmagt/ fremtidsfuldmagt

Vi anbefaler, at du giver fuldmagt til, at dine pårørende kan hjælpe dig med dine økonomiske og personlige forhold, f.eks. til at betale regninger eller søge om støtte til hjælpemidler.

Vi anbefaler, at du får udarbejdet en skriftlig fuldmagt, som vi kan opbevare i din journal.

Det kan også være en god ide at oprette en fremtidsfuldmagt, der kan sættes i kraft, hvis du på grund af alvorlig sygdom eller mental svækkelse (fx demens) ikke længere kan tage dig af dine egne forhold og ikke længere er habil til at give en almindelig fuldmagt. Du kan læse mere om fremtidsfuldmagt på hjemmesiden www.borger.dk.

Hvis du ikke er fritaget for digital post, har du mulighed for at give pårørende læseadgang til din digitale postkasse. Det kan du læse mere om på hjemmesiden borger.dk

Brug af apotek og håndtering af medicin

Det er din læge, der ordinerer din medicin. Det er KUN medicin, som er ordineret af din læge, som personalet kan dosere. Vitaminer og andet håndkøbsmedicin kan kun doseres, hvis lægen har ordineret det, og det står på vores medicinskema.

I Furesø Kommune arbejder vi henimod, at det er apoteket der doserer din medicin. Hvis apoteket doserer din medicin, doseres der til 14 dage ad gangen. Dosispakket medicin øger sikkerheden for at medicinen er doseret korrekt, samtidig med at det frigiver tid til vores personale, så de kan tage sig af andre opgaver.

Der kan være behov for, at der indkøbes doseringsæsker, så der er mulighed for at personalet kan lave manuelle dispenseringer.

Plejehjem i Furesø Kommune samarbejder med kommunens to apoteker, der er beliggende i henholdsvis Farum og Værløse.

Apotekerne kan levere medicin ugentligt og ved akut behov samme dag direkte til plejehjemmet. Akut medicin, der ikke kan nå at komme med de planlagte udbringninger, forventes det at dine pårørende henter.

Alternativt vil medicinen blive bragt ud med taxi på din regning.

Forudsætningen for at få leveret medicin fra apotekerne er, at du har en konto, som er tilmeldt et automatisk betalingssystem. Du kan tilmelde dit eget eller din pårørendes kort.

Hvis ikke du har Mit-ID eller betalingskort, kan der oprettes betaling via Betalingsservice (BS).

Vi har erfaring med, at der undertiden kan blive behov for at sende en urinprøve eller anden prøve til egen læge. Derfor er det vigtigt, at du selv er i stand til at betale - hvad enten det er kontant eller med kort.

Svanepunktet kan ikke tilbyde at aflevere prøverne.

Almen praktiserende læge

Der er tilknyttet en fast plejehjemslæge på alle plejehjem i Furesø Kommune.

Plejehjemslægen kommer flere gange om måneden. Du vil ved indflytningen blive spurgt, om du vil tilknyttes vores faste læge. Det er gratis for dig at skifte læge i forbindelse med flytning.

Du har selvfølgelig ret til at beholde den praktiserende læge du har haft tidligere. Du skal sikre dig, at din læge vil komme på hjemmebesøg, hvis du ikke selv kan komme til lægen.

Dit lægevalg skal registreres på hjemmesiden www.borger.dk

I Furesø Kommune er der politisk vedtaget en kvalitetsstandard for serviceniveauet. Det betyder, at personalet ikke kan følge dig til besøg og behandlinger hos læge, tandlæge og hospital. Det er som udgangspunkt dine pårørende, som skal hjælpe dig i disse si-tuationer. Det er dig selv eller dine pårørende, der skal sørge for transporten til behandlinger ud af huset.

Hvis du ikke selv kan og ikke har pårørende til at hjælpe dig med at kontakte læge, tandlæge, frisør, fodterapeut mv, hjælper perso-nalet dig gerne med at bestille tid.

Det er muligt at få handicapkørsel med Movia Flextrafik, hvis du er bevægelseshæmmet eller har et omfattende synshandicap.

Du kan ansøge om handicapkørsel på hjemmesiden https://www.furesoe.dk/borger/handicap-og-psykiatri eller ved at ringe til Movia Flextrafik på 7026 2727.

Tandlæge og tandtekniker

Du skal selv vælge tandlæge/tandtekniker.

Der er mulighed for omsorgstandpleje i Furesø Kommune. Det er personalet, som efter et individuelt skøn, vurderer om du opfylder betingelserne for at blive henvist. Spørg din kontaktperson.

Du skal selv betale en del af regningen, selvom du er tilknyttet omsorgstandplejen.

Fodpleje

Svanepunktet anbefaler, at du får tilset dine fødder af en fodtera-peut, men kan ikke anbefale en bestemt fodterapeut.

Det er kun fodterapeuter der er autoriseret sundhedsprofessionelle.

Frisør

Ønsker du at blive klippet, findes der frisører, som tager på hjemmebesøg. Vi kan ikke anbefale en bestemt frisør.

Måltider og kaffetilbud

Maden på Svanepunktet bliver leveret fra det fælles køkken på Lil-levang og anrettes på Svanepunktet. Der bliver serveret varm mad til frokost og smørrebrød til aften.

Morgenmad serveres mellem kl. 8 – 10.00

Frokosten serveres kl. 12.30

Eftermiddagskaffe ca. 14.30

Aftensmaden kl. 18.00.

Aftenkaffe kl. ca. 20

Du kan få mellemmåltider efter behov hele døgnet.

De fleste beboere vælger at spise de fleste måltider i dagligstuen, men dette er ikke et krav, det er op til dig. Du kan også vælge at indtage dine måltider i egen bolig.

Mad og almindelige drikkevarer indgår i serviceydelserne. Du er velkommen til selv at indkøbe vin, øl eller lignende til eget brug.

Hverdagsaktiviteter på Svanepunktet

I Furesø kommune arbejder vi med en rehabiliterende tilgang til den pleje, støtte og aktivitet vi tilbyder. Vi er bevidste om, at få fo-kus på de ressourcer, som du har og får dem inddraget i hverda-gens mange aktiviteter.

På Plejehjemmet Svanepunktet vil vi støtte dig i at udføre og deltage i de aktiviteter, som er betydningsfulde for dig. Vi forsøger at hjælpe dig på en sådan måde, at du kan varetage dine personlige og praktiske hverdagsaktiviteter på en meningsfuld måde.

Du kan deltage i forskellige sociale fællesskaber og konkrete aktivitetstilbud som for eksempelfysisk træning og fællessang.

Ved elevatoren hænger der et ugeskema, hvor du kan se hvad der foregår på plejehjemmet. Du kan deltage i det, som du har lyst og mulighed for.

I hver bolig er der opsat en tavle hvor personalet kan skrive informationer på. Det kan være om dagens aktiviteter eller hvis der er særlige aftaler du eller dine pårørende skal huske på.

Boblberg – en digital platform til pårørende

Boblberg er en lukket digital platform, hvor vi kommunikerer med dine pårørende. Det er et sikkert forum, hvor det kun er dem der er medlem af gruppen, der kan se opslagene og billederne.

Boblberg tilbydes på alle kommunens plejehjem. På Svanepunktet findes der en gruppe for hvert hus. Det er kun pårørende, beboere og personale til det enkelte hus der kan være med. Der kan sag-tens være flere pårørende pr. beboer.

Du skal udfylde en samtykkeerklæring, hvis du og dine pårørende ønsker at bruge Boblberg.

Hvad kan Boblberg bruges til?

På Boblberg lægger vi billeder op fra dagligdagen, så dine pårørende får indblik i, hvad du oplever. Vi vil også have mulighed for at dele praktiske informationer.

Pårørende på Svanepunktet

Vi ønsker, at dine pårørende skal føle sig godt tilpas, når de besø-ger Svanepunktet. Dine pårørende kan altid henvende sig til din kontaktperson med spørgsmål.

Lederens kontor er åbent den sidste onsdag i hver måned fra kl. 16.00 - 18.00. Her er der åben for en uformel snak som beboer og/eller pårørende. Det vil stadigvæk være muligt at lave en aftale om et møde, hvis der er behov for det.

Svanepunktet vil gerne invitere dine pårørende med ind i fællesskabet. Dine pårørende er altid velkomne til at opholde sig i fællesarealerne og til at være med, når der er gudstjenester, sangef-termiddage, film som vises på TV eller ved andre aktiviteter.

Vi tager altid gladeligt imod en hjælpende hånd og input der kan bidrage til den gode stemning.

Besøgende

Vi vil meget gerne invitere dine pårørende til en kop kaffe sammen med dig, når de er på Svanepunktet.

Derfor modtager vi meget gerne kaffedonationer, så vi har mulighed for at brygge en kande kaffe til jer. Kagedonationer er også meget velkomne.

Den sidste tid

Hvis du har særlige ønsker til den sidste tid, vil vi gerne vide det. Det kan være ønsker i forhold til din religion, særlige aktiviteter, mad, at ”blive sunget” ud eller andet.

”Vågetjenesten i Furesø” er et fælles projekt for Ældresagen og Røde Kors. De kan være der, hvis dine pårørende ikke kan være hos dig.

Deres formål er at skabe tryghed, nærvær og omsorg i de sidste døgn og timer af livet. Vågetjenesten kan kontaktes via lederen i dit hus.

Fravalg af behandling i den sidste tid

Du har altid ret til at sige nej til behandling. Det gælder også, hvis du er uhelbredeligt syg, og lægen kun kan tilbyde livsforlængende behandling, f.eks. kemoterapi, respiratorbehandling, hjertemedicin eller antibiotika.

Du har også ret til at sige nej til at blive genoplivet i den aktuelle sygdomssituation, hvis du skulle få hjertestop. Hvis du har bestemt, at du ikke vil genoplives, må sundhedspersonalet ikke forsøge at genoplive dig.

Tal med din læge

Hvis du overvejer at sige nej til livsforlængende behandling, eller hvis du ikke ønsker at blive genoplivet efter hjertestop, skal du tale med din læge.

Lægen kan fortælle om de behandlingsmuligheder, der er i din situation og om konsekvenserne, hvis du vælger ikke at få behandling. Selvom du har sagt nej til livsforlængende behandling, kan du stadig få smertestillende medicin, hvis du ønsker det.

Den sidste tid

Læs mere på Styrelse for patientsikkerhedens hjemmeside

Frivillige og kontaktinformation

Svanepunktet vil gerne samarbejde med frivillige.

Vi vil gerne sætte fokus på ensomhed og gøre en indsats hos de beboere, som vil kunne have gavn af en snak over en kop kaffe, lidt højtlæsning, et spil eller blot at sidde og se fjernsyn sammen.

Henvend dig til personalet, hvis du kunne være interesseret i at hjælpe til.

Kontakt

Center for Sundhed og Ældre

Stiager 2
3500 Værløse

Ring til os

Modtag nyheder fra Furesø Kommune

Opret nyhedsbrev her

Plejehjemmet Svanepunktet

Paltholmterrasserne 35-38 i stuen
3520 Farum

Kontakt Svanepunktet

Find vej



Følg os på de sociale medier

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback